sábado, 9 de abril de 2016

Aniversarios (CXVIII) [Abril / April 1-9]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Abril aquí / All anniversaries for April here.
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El 1 de Abril es el cumple de

François-Xavier Fabre, pintor francés de temas históricos nacidos en 1766.
Fue alumno de Jacques-Louis David, y se dio a conocer al ganar el Premio de Roma en 1787. Durante la Revolución Francesa se fue a vivir en Florencia, convirtiéndose en miembro de la Academia florentina y profesor de arte.
Fundó una escuela de arte en su ciudad natal, y a su muerte legó su propia colección de arte a la ciudad, formando la base del Museo Fabre.
Comenzó su formación en la academia de arte del Montpellier, donde pasó varios años antes de unirse estudio de Jacques-Louis David en París. Sus estudios fueron pagados por el financiero y coleccionista de arte Philippe-Laurent de Joubert. Philippe-Laurent fue el padre de Laurent-Nicolas de Joubert de quien Fabre pintó un retrato que se encuentra hoy en el Museo Getty. Ganó popularidad en Florencia; aristócratas y turistas italianos de la ciudad eran atraídos por la elegancia, realismo y precisión de sus retratos. Esta popularidad hizo que se ganara un lugar en la Academia florentina. Se convirtió en profesor de arte, coleccionista y marchante de arte en Florencia.
Murió en 1837.

"La muerte de Narciso / The Death of Narcissus", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 119 × 168 cm., 1814.
National Gallery (Canberra, Australia)


El 2 de Abril es el cumple de

Ghasem Hajizadeh (قاسم حاجیزاده), pintor iraní-frances, figura pionera del arte pop iraní contemporáneo. Nació en 1947 en Lahijan, al norte de Irán.
Obligado a exiliarse después de la revolución de 1979, actualmente vive en París.
Recibió su diploma en artes de la Escuela Superior de Bellas Artes de Teherán en 1967 y poco después comenzó su carrera artística. Durante sus primeros años de trabajo, sus obras eran en su mayoría abstractas. Sin embargo, después de los contactos y amistad con Ardeshir Mohasses, cambió de estilo y se concentró en el arte figurativo. Durante la década de 1960 y principios de 1970, Mohasses lo alentó a seguir el movimiento del arte pop que estaba prosperando en los Estados Unidos. En 1972, Hajizadeh participó en la primera exposición de arte que tuvo lugar en la Sociedad Irán-América.
Aunque realizó varias exposiciones individuales y colectivas dentro y fuera del país tras la revolución en Irán, después del establecimiento de la República Islámica ya no pudo hacer exposiciones públicas de su trabajo. En 1986 huyó a Francia. Durante su carrera en las artes, sus obras han sido expuestas en galerías y museos de todo el mundo: el Museo de Arte Contemporáneo de Teherán, el de Seúl, y el museo nacional de Bangladesh.

"Amo Nueva York / I love New York", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 180 x 210 cm.


El 3 de Abril es el cumple de

Józef Czapski (Józef Marian Franciszek hrabia Hutten-Czapski of Leliwa), artista, autor, crítico y oficial del ejército polaco. Nació en Praga en 1896.
Como pintor, que se destaca por su pertenencia al movimiento Kapista, que fue fuertemente influenciado por Cézanne. Después de la guerra defensiva polaca, fue hecho prisionero de guerra por los soviéticos y fue uno de los muy pocos oficiales en sobrevivir a la masacre de Katyn de 1940. Tras el Acuerdo de Sikorski-Mayski, fue enviado oficial del gobierno polaco en busca del resto de oficiales polacos que quedaban en Rusia. Después de la Segunda Guerra Mundial, permaneció en el exilio en el suburbio parisino de Maisons-Laffitte, donde fue uno de los fundadores de Kultura mensual, una de las revistas culturales polacas más influyentes del siglo 20.
Murió en 1993.

"Autorretrato / Self Portrait", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 81 x 60 cm., 1951


El 4 de Abril es el cumple de

Leonardo Dubreville, pintor italiano nacido en Venecia en 1885. Fue uno de los fundadores del movimiento artístico italiano Nuove Tendenze y del grupo Novecento.
Su familia, de origen belga pronto se trasladó a Milán, donde estudió en la Academia de Brera desde 1903 hasta 1905. Allí se unió al Coenobium, un grupo de artistas jóvenes pertenecientes al movimiento de la Scapigliatura, en Monza, junto con su amigo Anselmo Bucci. Después de una estancia en París (1906-1907), su estilo Divisionista lo puso en contacto con la galería Alberto Grubicy. Adoptó el futurismo en 1912 y fue uno de los fundadores del movimiento Nuove Tendenze. En estrecho contacto con la crítica Margherita Sarfatti en los años posteriores a la Primera Guerra Mundial, participó en la Bienal de Venecia (13 Esposizione Internazionale d'Arte di Venezia) en 1922, y al año siguiente fue uno de los grupo de los Sette pittori del Novecento que inició el movimiento de arte Novecento exponiendo en la Galería Pesaro en Milán. Las relaciones entre los miembros del movimiento Novecento no siempre eran suaves, como lo demuestra su participación en su primera exposición del grupo en 1926, pero no en la segunda de 1929. Una de sus obras fue comprada en 1928 por la Galería de Arte Moderno de Milán, y su primera exposición individual tuvo lugar en 1936 en el Galleria Milanese Dedalo. Su estilo se hizo cada vez más meticuloso con una gran riqueza de detalles. Durante la Segunda Guerra Mundial se retiró a Ghiffa donde permaneció hasta su muerte en 1975.

"Nudino", 1923. Mart, Collezione VAF-Stiftung


El 5 de Abril es el cumple de

Jules Dupré, pintor francés nacido en 1811 en Nantes, uno de los principales miembros de la escuela de Barbizon de paisajistas. Si Corot destaca por la lírica y Rousseau por el aspecto épico de la poesía de la naturaleza, Dupré es el exponente de sus aspectos trágicos y dramáticos.
Exhibió por primera vez en el Salón de 1831, y tres años más tarde fue galardonado con una medalla de segunda clase. En el mismo año que llegó a Inglaterra quedó impresionado por el genio de Constable. A partir de entonces aprendió cómo expresar el movimiento en la naturaleza; y los distritos alrededor de Southampton y Plymouth, con sus grandes extensiones, ininterrumpidas de agua, el cielo y la tierra, le dieron buenas oportunidades para estudiar el movimiento tempestuoso de la nubes de tormenta y el movimiento del follaje impulsado por el viento. Fue nombrado Oficial de la Legión de Honor francesa en 1848.

"Paysage Village / Paisaje de pueblo / Village Landscape", óleo sobre lienzo / oil on canvas, 35 x 54 cm., 1840-44
Museo Hermitage (San Petersburgo, Rusia / St. Petersbourg, Russia)

El color de Dupré es sonoro y resonante. Mostró preferencia por el uso de efectos dramáticos de puestas del sol, cielos tormentosos y mares como temas de sus pinturas. Tarde en la vida cambió de estilo, ganando una apreciable amplitud en el manejo y llegando a una mayor simplicidad en sus armonías de color. Entre sus principales obras se cuentan "Mañana y tarde" en el Louvre, y la temprana "Cruzando el puente" en la Colección Wallace.
Murió en 1889.

"La Ferme de l'estuaire / La granja del estuario / The Estuary Farm"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 33,7 × 47 cm., 1830-35. Art Institute of Chicago (EE.UU. / USA)

"La Ferme de l'estuaire / La granja del estuario / The Estuary Farm"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 33,7 × 47 cm., 1830-35
Art Institute of Chicago (EE.UU. / USA)


El 6 de Abril es el cumple de

Gustave Moreau, pintor simbolista francés nacido en 1826, cuyo énfasis estuvo en la ilustración de figuras bíblicas y mitológicas. Como pintor, Moreau hizo un llamamiento a la imaginación de algunos escritores simbolistas y artistas.
Su padre, Louis Jean Marie Moreau, era un arquitecto que reconoció su talento. Moreau estudió inicialmente bajo la dirección de François-Édouard Picot y se hizo amigo de Théodore Chassériau, cuya obra influyó fuertemente en la suya propia. Tenía una relación personal de 25 años, posiblemente romántica, con Adelaide-Alexandrine Dureux, una mujer a la que dibujó varias veces. Su primera pintura fue una Piedad que ahora se encuentra en la catedral de Angulema. Presentó una escena de "El Cantar de los Cantares" y "La muerte de Darío" en el Salón de 1853. En 1853 contribuyó con "Atenienses con el Minotauro" y Moisés quitándose sus sandalias a la vista de la tierra prometida" a la gran exposición.
"Edipo y la esfinge", una de sus primeras pinturas simbolistas, se exhibió en el Salón de 1864. Moreau se ganó rápidamente una reputación por su excentricidad. Un comentarista dijo que la obra de Moreau era "como un pastiche de Mantegna creado por un estudiante alemán que se relajaba tras la pintura leyendo a  Schopenhauer". La pintura reside en la actualidad en la colección permanente en el Museo Metropolitano de Arte de Nueva York.
Moreau se convirtió en profesor de la Escuela de Bellas Artes de París en 1891, y entre sus muchos estudiantes estuvieron los pintores fauvistas Henri Matisse y Georges Rouault. Jules Flandrin, Theodor Pallady y Léon Printemps también estudiaron con Moreau.
Durante su vida, Moreau produjo más de 8.000 pinturas, acuarelas y dibujos, muchos de los cuales están en exhibición en el Museo Nacional Gustave Moreau de París.
Murió en 1898.

"Hércules y la Hidra de Lerna / Hercules and the Lernaean Hydra"
Óleo sobre lienzo / oil on canvas, 179,3 x 154 cm., 1875-76.
Art Institute of Chicago (Illinois, EE.UU. / IL, USA)

Gustave Moreau en "El Hurgador" / in this blog[Recolección (XLII)]


El 7 de Abril es el cumple de

Rachid Khimoune, escultor nacido en Decazeville, Francia en 1953, de padres de origen bereber.
Licenciado de la escuela de bellas artes de Paris en 1974, comenzó su obra pintando antes de volverse hacia la escultura. En 1980 ganó el premio de la Fundación de Francia.
Con sus numerosas realizaciones monumentales, Khimoune, que expone desde el 1975, está representado en varios museos y diversas colecciones públicas y privadas.
El critico de arte Pierre Restany escribió acerca de Rachid: “la memoria ha todo el potencial visual de posibilidades orales ilimitadas, y ese eclectismo vital traduce sin rodeos la universalidad de un lenguaje que emana de una muy personal estenografía del instinto”.
“Ver lo que ya no se ve, mirar de otra manera, en la magia y el sueño”, dice Rachid. Eso es lo que brinda toda la poesía a su obra. Tapas de alcantarillado, enchufes eléctricos y objetos recuperados, Rachid da vida y relieve a lo insignificante.


"Tortugas de la paz / Peace Turtles", París, Francia / France
Instalación en diferentes lugares / installation in several places
1000 tortugas simbolizando las atrocidades de la guerra. Fueron creadas utilizando cascos de diferentes ejércitos (alemán, ruso, estadounidense...). La tortuga es el símbolo de la sabiduría y la humanidad: hiberna la mayor parte del año y sale durante la primavera. El ciclo representa tristemente el recurrente sufrimiento relacionado con la guerra.
1 000 turtles, symbolizing the war atrocities. The turtles were created unsung helmets from different war armies (German, Russian and American…). The turtle is the symbol of wisdom and humanity : It hibernates most of the year and comes out during the spring. The cycle sadly depicts the recurring suffering linked to the War.


El 8 de Abril es el cumple de

Fritz Mackensen, pintor alemán de la escuela de Düsseldorf de pintura y el Art Nouveau, nacido en 1866.
Fue amigo de Otto Modersohn y Hans am Ende, y fue uno de los co-fundadores de la colonia de artistas en Worpswede. En 1908 fue nombrado director de la Escuela de Bellas Artes de Weimar, que abandonó en 1916. De 1933 a 1935 fue jefe de la Nordische Kunsthochschule en Bremen (Universidad de hoy de Bellas Artes de Bremen).
En 1937 se convirtió en miembro del Partido Nazi.
Murió en 1953.

"Die Ziege / La cabra / The Goat", c.1895. Landesmuseum für Natur und Mensch (Oldenburg, Alemania / Germany)


Hoy, 9 de Abril, es el cumple de

Georges Jeankelowitsch, llamado Jeanclos, escultor francés nacido en 1933 en París.
Después de un aprendizaje en Cusset (Allier) con el escultor Robert Mermet, en 1947 Jeanclos se unió a la Escuela Nacional de Bellas Artes 1952-1958.
Ganó el Gran Premio de Roma en 1959, y residió cuatro años en la Villa Medici dirigido por Balthus. En 1960 se casó con Jacqueline Gateau con quien tuvo tres hijos. Volvió a París en 1964 y obtuvo una cátedra en la Escuela de Bellas Artes de Le Mans de 1965 a 1966. Fue nombrado profesor de la Escuela Nacional Superior de Bellas Artes de París.
Su trabajo es precioso y frágil, y el artista se presentaba a sí mismo como influenciado por el budismo Zen.
Murió en 1997.

"La siesta / The Nap", terracota, 25 x 49 x 21 cm.


Textos en inglés / English translation

On April 1 is the birthday of

François-Xavier Fabre, French painter of historical subjects born in 1766.
He was a pupil of Jacques-Louis David, and made his name by winning the Prix de Rome in 1787. During the French Revolution, he went to live in Florence, becoming a member of the Florentine Academy and a teacher of art. 
He found an art school in his home town. On his own death, he bequeathed his own art collection to the town, forming the basis of the Musée Fabre.
Fabre began his training in the Montpellier's art academy, where he spent several years prior to joining Jacques-Louis David's studio in Paris. His studies were paid for by the financier and art collector, Philippe-Laurent de Joubert. Philippe-Laurent was the father of Laurent-Nicolas de Joubert. Fabre painted a portrait of Laurent-Nicolas de Joubert, which is now in the Getty Museum. He gained popularity in Florence. The city's Italian aristocrats and tourists were drawn to his elegance, realism, and precision of his portraits. This popularity earned Fabre a place in the Florentine Academy. He became an art teacher, art collector, and art dealer in Florence.
He died in 1837.

On April 2 is the birthday of

Ghasem Hajizadeh (قاسم حاجی‌زاده‎‎), Iranian-French painter and a pioneering Pop art figure in contemporary Iranian art. He was born in 1947 in Lahijan, north of Iran.
Forced into exile after the 1979 revolution, he currently lives in Paris.
He received his diploma in arts from Tehran High School of Fine Arts in 1967 and soon after started his art career. During his early years of work, Hajizadeh's works were mostly abstract. However, after contacts and friendship with Ardeshir Mohasses, he changed his style and concentrated on figurative art. During the 1960s and early 1970s, Mohasses encouraged him to pursue pop art movement, which was thriving in the United States. In 1972, Hajizadeh participated in the first art exhibition, held by Iran–America Society.
While he held several solo and group exhibitions inside and outside post-revolution Iran, after establishment of the Islamic Republic, he could no longer run any public exhibitions for his work. In 1986 he fled to France. During his career in arts, his works have been on shown on galleries and museum around the world, such as Tehran museum of contemporary art, Seoul museum of contemporary art, and Bangladesh national museum.

On April 3 is the birthday of

Józef Czapski (Józef Marian Franciszek hrabia Hutten-Czapski of Leliwa), Polish artist, author, and critic, as well as an officer of the Polish Army. He was born in Prague in 1896. 
As a painter, he is notable for his membership in the Kapist movement, which was heavily influenced by Cézanne. Following the Polish Defensive War, he was made a prisoner of war by the Soviets and was among the very few officers to survive the Katyn massacre of 1940. Following the Sikorski-Mayski Agreement, he was an official envoy of the Polish government searching for the missing Polish officers in Russia. After World War II, he remained in exile in the Paris suburb of Maisons-Laffitte, where he was among the founders of Kultura monthly, one of the most influential Polish cultural journals of the 20th century.
He died in 1993.

On April 4 is the birthday of

Leonardo Dudreville, Venetian-born (1885) Italian painter. He was one of the founders of the Nuove tendenze as well as of Novecento Italian art movements.
His family of Belgian origin soon moved to Milan where he studied at the Brera Academy in Milan from 1903 to 1905 and joined the Coenobium, a group of young artists belonging to the Scapigliatura movement, in Monza together with his friend Anselmo Bucci. After a stay in Paris (1906–07), his Divisionist style brought him into contact with Alberto Grubicy’s gallery. He adopted Futurism in 1912 and was one of the founders of Nuove Tendenze movement. In close contact with the critic Margherita Sarfatti in the years following World War I, he took part in the Venice Biennale (13th Esposizione Internazionale d’Arte di Venezia) in 1922, and in the following year was one of the group of Sette pittori del Novecento who started the Novecento art movement exhibiting at the Galleria Pesaro in Milan. Relations between members of the Novecento movement were not always smooth, as shown by his participation in their first group exhibition in 1926 but not in the second in 1929. One of his works was bought in 1928 for the Galleria d’Arte Moderna in Milan, and his first solo exhibition was held in 1936 at the Milanese Galleria Dedalo. His style became increasingly meticulous with a wealth of detail. During World War II he withdrew to Ghiffa where he stayed until his death in 1975.

On April 5 is the birthday of

Jules Dupré, French painter born in 1811 in Nantes, one of the chief members of the Barbizon school of landscape painters. If Corot stands for the lyric and Rousseau for the epic aspect of the poetry of nature, Dupré is the exponent of his tragic and dramatic aspects.
He exhibited first at the Salon in 1831, and three years later was awarded a second-class medal. In the same year he came to England, where he was impressed by the genius of Constable. From then on he learned how to express movement in nature; and the districts around Southampton and Plymouth, with its wide, unbroken expanses of water, sky and ground, gave him good opportunities for studying the tempestuous motion of storm-clouds and the movement of foliage driven by the wind. He was named an Officer of the French Légion d'honneur in 1848.
Dupré's colour is sonorous and resonant. He showed preference for using dramatic sunset effects and stormy skies and seas as the subjects of his paintings. Late in life he changed his style and gained appreciably in largeness of handling and arrived at greater simplicity in his colour harmonies. Among his chief works are the Morning and Evening at the Louvre, and the early Crossing the Bridge in the Wallace Collection.
He died in 1889.

On April 6 is the birthday of

Gustave Moreau, French Symbolist painter born in 1826, whose main emphasis was the illustration of biblical and mythological figures. As a painter, Moreau appealed to the imaginations of some Symbolist writers and artists.
His father, Louis Jean Marie Moreau, was an architect, who recognized his talent. Moreau initially studied under the guidance of François-Édouard Picot and became a friend of Théodore Chassériau, whose work strongly influenced his own. Moreau had a 25-year personal relationship, possibly romantic, with Adelaide-Alexandrine Dureux, a woman whom he drew several times. His first painting was a Pietà which is now located in the cathedral at Angoulême. He showed A Scene from the Song of Songs and The Death of Darius in the Salon of 1853. In 1853 he contributed Athenians with the Minotaur and Moses Putting Off his Sandals within Sight of the Promised Land to the Great Exhibition.
Oedipus and the Sphinx, one of his first symbolist paintings, was exhibited at the Salon of 1864. Moreau quickly gained a reputation for eccentricity. One commentator said Moreau's work was "like a pastiche of Mantegna created by a German student who relaxes from his painting by reading Schopenhauer". The painting currently resides in the permanent collection at the New York Metropolitan Museum of Art.
Moreau became a professor at Paris' École des Beaux-Arts in 1891 and among his many students were fauvist painters Henri Matisse and Georges Rouault. Jules Flandrin, Theodor Pallady and Léon Printemps also studied with Moreau.
During his lifetime, Moreau produced more than 8,000 paintings, watercolors and drawings, many of which are on display in Paris' Musée national Gustave Moreau.
He died in 1898.

On April 7 is the birthday of

Rachid Khimoune, French sculptor born in Decazeville (France), in 1953, from Berber parents.
Graduated from the School of art of Paris in 1974, he first starts painting before choosing sculpture. In 1980 he wins the first prize of the «Foundation of France ».
Rachid Khimoune exhibits since 1975, and his works are in several museums, and public and private collections.
Pierre Restany, art critics, wrote in 1995:
“The mind took of all the potential visual from oral possibilities with no limits, and that eclecticism of Life is the expression of, without any sort of deceitful action, the universality of a language from personal shorthand of instinct.”
« To see what we can’t see anymore, to look from an other eye, in the magic and the dream » it is what makes all the poetry of his art.
From the “manhole cover”… to the old socket outlet, through the objects of a second hand, Rachid gives volume and life back to the insignificant.

On April 8 is the birthday of

Fritz Mackensen, German painterof the Düsseldorf school of painting and Art Nouveau, born in 1866.
He was a friend of Otto Modersohn and Hans am Ende, and was one of the co-founders of the artists' colony at Worpswede. In 1908 was named director of the School of Fine Arts in Weimar, who left in 1916. From 1933 to 1935 he was head of the Nordische Kunsthochschule in Bremen (today's University of the Arts Bremen).
In 1937 he became a member of the Nazi Party.
He died in 1953.

Today, April 9, is the birthday of

Georges Jankelevitch, called Jeanclos, French sculptor born in 1933 in Paris.
After an apprenticeship in Cusset (Allier) with the sculptor Robert Mermet, in 1947 Jeanclos joined the National School of Fine Arts from 1952 to 1958.
He won the Grand Prix de Rome in 1959, and lived four years at the Villa Medici led by Balthus. In 1960 he married Jacqueline Gateau with whom he had three children. He returned to Paris in 1964 and obtained a professorship at the School of Fine Arts of Le Mans from 1965 to 1966. He was appointed professor at the National School of Fine Arts in Paris.
His work is precious and fragile, and the artist presented himself as influenced by Zen Buddhism.
He died in 1997.

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