domingo, 16 de julio de 2017

Aniversarios Fotografía (CLXXXVI) [Julio / July 10-16]

Textos en inglés al final del post / English translation at the end of this post.
Todos los aniversarios de Julio aquí / All anniversaries for July here.
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El 10 de Julio es el cumple de

Leila Alaoui (en árabe: ليلى علوي; en tifinag: ⵍⴰⵢⵍⴰ ⵄⴰⵍⴰⵡⵉ), fotógrafa franco-marroquí y video artista nacida en 1982 en París.

Serie "Les Marocains" / Los marroquíes / The Moroccans Series
"Khamlia, Sur de Marruecos Nº 1 / South of Morocco # 1", 2014

Se crió en Marrakesh, Marruecos. Durante su niñez y adolescencia estuvo expuesta regularmente a historias trágicas de inmigrantes ahogándose en el mar mientras emprendían viajes peligrosos, que ella interpretó como historias de injusticia social. Cuando cumplió 18 años se mudó a Nueva York para estudiar fotografía en la City University. Alaoui sentía que estudiar en los Estados Unidos le permitía estar "aún más expuesta a las cuestiones de pertenencia y construcción de identidad". Regresó a Marruecos en 2008.

Serie "Les Marocains" / Los marroquíes / The Moroccans Series
"Zoco de Boumia, Atlas Medio / Middle Atlas"; 2011

Alaoui creía que la fotografía y el arte podían utilizarse para el activismo social y debían ser utilizados para "reflexionar y cuestionar a la sociedad". Como consecuencia, eligió enfocar su trabajo en realidades sociales y nacionales de identidad cultural y diversidad, migración y desplazamiento. Para ello utilizó la creación de imágenes, los informes y las instalaciones de video de estudio. Una de sus técnicas de uso común fue la creación de un estudio portátil en un lugar público, como una plaza de mercado, e invitar a los transeúntes interesados ​​en ser fotografiados. Alaoui indicó que su inspiración para este tipo de fotografía del retrato le vino de Robert Frank de los americanos en la era de la post-guerra, por ejemplo en The Americans (1958). Alaoui a menudo enfatizaba sus modelos, minimizando el fondo de algunos de sus retratos.


Serie "Les Marocains" / Los marroquíes / The Moroccans Series
"Esposa en / Wife at Khamlia, Sur de Marruecos / South of Morocco", 2014

Sus fotos fueron publicadas en The New York Times y Vogue. También realizó trabajos para el reality show español El Mago. En 2013 el Consejo Danés para los Refugiados le encomendó crear una serie de retratos de refugiados en el Líbano. El proyecto se llamó "Natreen" (Esperamos). En 2013 creó una instalación de vídeo titulada "Cruces", que describe los viajes de los marroquíes que viajan a Europa. En 2015 completó una misión fotográfica "Everyday Heroes of Syria", en Líbano, Jordania e Irak, centrándose en los sirios que viven en asentamientos de refugiados. El proyecto se completó para el Consejo Danés para los Refugiados, la Oficina de Ayuda Humanitaria de la Comisión Europea y ActionAid.

Serie "Les Marocains" / Los marroquíes / The Moroccans Series
"Essaouira / Esauira", 2011

Alaoui fue contratada por ONU Mujeres y Amnistía Internacional para trabajar en una tarea fotográfica sobre los derechos de las mujeres en Burkina Faso. El 16 de enero de 2016, durante su primera semana de trabajo, fue herida de gravedad por disparos mientras estaba sentada en un automóvil aparcado con su chofer fuera del café Cappuccino, cuando unos pistoleros atacaron el Cappucino y el Hotel Splendid. Mahamadi Ouédraogo, el conductor, sufrió lesiones graves y murió en el vehículo. Alaoui fue rápidamente trasladada a un hospital, y parecía inicialmente en una condición estable después de una operación. Murió tres días después de un ataque al corazón.

Serie "Les Marocains" / Los marroquíes / The Moroccans Series
"Zoco de Tounfite, Atlas Medio / Middle Atlas", 2011


El 11 de Julio es el cumple de

Peter F. Miraglia, fotógrafo estadounidense que vive y mantiene un estudio en Filadelfia.

"Charterina frente a su casa / in Front of Her Home", Zanzibar
Gelatinobromuro de plata / silver print, 16" x 2", 1998

Estudió en el Instituto de Tecnología de Rochester, Rochester, N.Y. (con Betty Hahn 1973-1975) y la Universidad de Rochester, Rochester, N.Y. (Licenciatura en Bellas Artes / Fotografía 1976). También realizó un trabajo de investigación en la historia de la fotografía (1973-1976) en el Museo Internacional de Fotografía en la Casa George Eastman, Rochester, N.Y. Estudió con William Jenkins y Robert Sobieszek.


India-Africa Mix, "Mohamed en su tierra / on his land"

Retratos como teatro humano / Portraits as a Human Theater, "Elizabeth"

Su obra fotográfica se centra en el retrato psicológico, la narrativa del corazón y la mente.
El cuerpo completo de su obra puede ser visto como íntimo, enigmático y emocionalmente complejo, con una sugerencia de las vidas internas de las personas y las historias personales. A través del uso dramático de escenificación, color, sombra y luz, los retratos se convierten en una especie de teatro psicológico.
El artista ha viajado extensamente alrededor del mundo, y mantiene un continuo interés e implicación en el campo de la psiquiatría.

Retratos como teatro humano / Portraits as a Human Theater, "Keith"


El 12 de Julio es el cumple de

Motoichi Kumagai (熊 谷 元 一), fotógrafo e ilustrador de libros para niños japonés nacido en Ōchi (会 地, ahora Achi), distrito de Shimoina, Prefectura de Nagano en 1909, conocido por sus retratos de la vida rural y escolar.

"コッペパンをかじる / Comiendo rollos / Eating Rolls"
Prefectura de Nagano, Japón / Nagano Prefecture, Japan, 1953. Flying Postman

Kumagai trabajó de 1930 a 1933 como profesor. Publicó su primer trabajo para niños en la edición de mayo de 1932 de la revista Kodomo no Kuni. En 1936 compró una cámara Pearlette (un derivado Konishiroku del Vest Pocket Kodak), con una lente de menisco simple, y con ella comenzó a fotografiar la vida de la aldea. Su primera colección de fotografías fue publicada dos años más tarde por Asahi Shinbunsha. En 1939 se fue a Tokio a trabajar como fotógrafo del gobierno y fue enviado más adelante tres veces a Manchukuo. Después de la guerra, volvió a enseñar en su pueblo.
Un libro de fotografías de la vida escolar publicado por Iwanami Shoten en 1955 ganó un premio de fotografía de Mainichi Shimbun.


Kumagai publicó libros de obras para niños, así como libros de fotografías. Sus fotografías se encuentran en la colección permanente del Museo Metropolitano de Fotografía de Tokio, y un volumen de la serie Nihon no Shashinka está dedicado a su trabajo. Recibió varios honores por su obra, sobre todo desde alrededor de 1990. El pueblo de Achi creó una galería, Kumagai Motoichi Shashin Dōgakan, para la exposición permanente de su obra.
Murió en 2010, en una residencia de ancianos en Tokio, por causas naturales.



El 13 de Julio es el cumple de

Grace Robertson, fotógrafa británica nacido en 1930.

"Chicas divirtiéndose en una montaña rusa / Girls having fun on a rollercoaster", Margate, 1954

"Salida de Pubs / Pub Outing", copia de época gelatinobromuro de plata / 
Vintage gelatin silver print, 29,21 x 24,38 cm., 1954. British photography

Después de salir de la escuela cuidó a su madre que sufría de artritis reumatoide. Su padre le regaló una cámara de segunda mano en 1949 y al año siguiente vio una historia fotográfica sobre su hermana haciendo su tarea publicada en Picture Post. En los años siguientes varias historias fotográficas suyas se publicaron en la revista Sheep Shearing en Gales (1951), Tate Gallery (1952), Mother's Day Off (1954) y Childbirth (1955).

"Salida de Pubs / Pub Outing", copia de época gelatinobromuro de plata / 
Vintage gelatin silver print, 24,13 x 29,21 cm., 1954. British photography

Robertson recibió la Orden del Imperio Británico en 1999. Estuvo casada con el fotógrafo del Picture Post Thurston Hopkins (1913-2014).
Además de fotoperiodismo para revistas como Life Magazine, Robertson trabajó en publicidad. Es hija del periodista y locutor Fyfe Robertson.

"Grupo de mujeres visitando la Tate Gallery / A group of women visiting the Tate Gallery", Londres / London, 1957


El 14 de Julio es el cumple de

Jim French, fotógrafo, cineasta y editor estadounidense nacido en 1932. Bajo el seudónimo Rip Colt creó Colt Studio.

"Kirk Egans", de la serie / from the Series "Opus Deorum", 57 x 72 cm., 1987. 1stdibs

"Sin título / Untitled", 72 x 57 cm., c.1970s. 1stdibs

French dejó un legado de imágenes homoeróticas en series fotográficas, revistas, libros y calendarios, que presentaron su obra en excliusiva y establecieron un nuevo estándar en la fotografía de hombres. Dado que era propietario de la empresa que producía y distribuía su obra, se autopublicaba.
French comenzó a dibujar y fotografiar erótica masculina en los años sesenta. Su primer libro, "Hombre", fue publicado en 1972. Otros libros que publicó fueron "Otro hombre", "Hombres de Jim French", "Quorum", "Opus Deorum, Masc.", "El arte de Jim French" y "El arte del desnudo masculino". Las revistas Colt comenzaron a publicarse a principios de los años setenta.

"Erron", de la serie / from the Series "Opus Deorum", 72 x 57 cm., 1987. 1stdibs

"Kirk Egans", de la serie / from the Series "Opus Deorum", 72 x 57 cm., 1987. 1stdibs

A finales de la década publicaba cortometrajes en formato de 8mm. Pronto se recogieron en formato de cassette de vídeo, que fueron remasterizados para el formato DVD en los años noventa. Estos DVDs siguen estando disponibles. Los calendarios anuales en el estilo de Jim French, algunos de ellos incluyendo sus fotografías icónicas, continúan publicándose cada año.
French nurió en casa en Palms Springs, California, en 2017.

"John Pruitt", 57 x 46 cm., 1985. 1stdibs


El 15 de Julio es el cumple de

James H. Karales, fotógrafo y ensayista fotográfico estadounidense más conocido por su trabajo con la revista Look entre 1960 y 1971. En Look cubrió el movimiento de derechos civiles mientras duró, tomando muchas de las fotografías más memorables del mismo, incluyendo las de la formación de El Comité de Coordinación Estudiantil No Violento (SNCC) y el Dr. Martin Luther King Jr. y su familia. La imagen individual más conocida de Karales es la fotografía icónica de la marcha de Selma a Montgomery que muestra a la gente marchando orgullosamente a lo largo de la carretera bajo un turbulento cielo nublado.

"Andrea Doria, Esperando por los supervivientes / Awaiting Survivors", Nueva York / NYC, 1956

"Rendville", Ohio, 1956

Aunque inicialmente se matriculó en la Universidad de Ohio con la intención de especializarse en ingeniería eléctrica, Karales se pasó a la fotografía después de ver a su compañero de habitación trabajando en el cuarto oscuro. Se graduó con una licenciatura en Bellas Artes en 1955, saliendo de Ohio para Nueva York. Finalmente encontró trabajo como ayudante de cámara oscura para el fotógrafo de ensayos fotográficos W. Eugene Smith en la agencia Magnum, inicialmente en una tarea de dos semanas haciendo copias para el ensayo de Smith "Pittsburgh". Continuaría trabajando para Smith durante dos años, haciendo más de 7.000 copias y desarrollando experiencia tanto en el cuarto oscuro como de fotógrafo.

"Explotación forestal / Logging", Oregon, 1959

"Vietnam", 1963

Después de dejar Magnum Karales produjo sus propios ensayos fotográficos, incluyendo trabajos que muestran cómo era la vida de los ciudadanos trabajadores de Rendville, Ohio, una antigua parada del ferrocarril subterráneo, y una de las pocas comunidades de trabajo integradas en los Estados Unidos. Su ensayo fotográfico "Rendville" llamaría la atención de Edward Steichen y conduciría a una exposición individual en la galería de Greenwich Village de Helen Gee, Limelight. Karales también llamó la atención de Look por el ensayo "Rendville", y Look lo contrataría en 1960 para cubrir y fotografiar tanto el movimiento por los derechos civiles como la guerra en Vietnam. Karales trabajó para Look hasta que la revista cerró en 1972, y después trabajó como freelance. Antes de conocer a Smith, también creó un ensayo fotográfico sobre la comunidad greco-estadounidense en su ciudad natal de Canton, Ohio.
Murió en 2002.

"Rendville", Ohio, 1956


Hoy, 16 de Julio, es el cumple de

Antoni Arissa Asmarats, impresor y fotógrafo español nacido en el distrito de San Andrés de Barcelona

"Sense títol / Sin título (Una lectora seria) / Untitled (A Serious Reader)", 1930-36

"Sense títol / Sin título / Untitled", 1930-36

Se inició en la fotografía como aficionado mientras trabajaba en la imprenta de su padre. Con 22 años obtuvo su primer premio en la revista Criterium, en 1924 obtuvo premio en el Ateneo Obrero de Gijón y al año siguiente obtuvo otro en el distrito segundo y un premio de honor en Figueras. También obtuvo galardones internacionales y realizó exposiciones en salones como la Royal Photographic Society. A nivel nacional, fundó la Agrupació Fotogràfica Saint Víctor en su barrio de San Andrés.

"Madre, carro y niño / Mother, kart and child", 1923-29
Archivo Arissa, Fundacion Telefónica / Arissa Archive, Telefonica Foundation

Participó en la revista Art de la Llum que se autotitulaba "Revista fotográfica de Cataluña", y que se editaba en 1933, en mitad del debate sobre el Estatuto de Cataluña, íntegramente en catalán, con un enfoque catalanista y pictorialista. En ella Antoni Arissa dispuso de un número monográfico en 1935.
Su obra fotográfica se enmarcó en el pictorialismo, que era el estilo fotográfico valorado entonces en los salones fotográficos, sin embargo posteriormente encaminó su obra hacia la nueva objetividad y el constructivismo. Al finalizar la Guerra Civil Española abandonó prácticamente la fotografía, principalmente por la imposibilidad de dar salida a su obra artística en estas circunstancias.
Parte de su obra se encuentra en el Museo Nacional de Arte de Cataluña. El Instituto de Estudios Fotográficos de Cataluña dispone, además, de un fondo​ con más de dos mil imágenes, que abarcan el periodo entre la primera década del siglo XX y la Guerra Civil. El resto de su legado se conserva en la Universidad de Navarra. Su familia también conserva obra, aunque tras la muerte del artista tiraron la mayoría de sus trabajos, sin ser conscientes de la importancia artística e histórica que tenían.
Arissa murió en 1980.

"Perchero y sombrero / Coat Rack and Hat", 1930-36
Archivo Arissa, Fundacion Telefónica / Arissa Archive, Telefonica Foundation


Textos en inglés / English translation

On July 10 is the birthday of

Leila Alaoui (arabian: ليلى علوي; tifinag: ⵍⴰⵢⵍⴰ ⵄⴰⵍⴰⵡⵉ), French-Moroccan photographer and video artist born in 1982 in Paris.
She grew up in Marrakesh, Morocco. During her childhood and adolescence, she was regularly exposed to tragic stories of migrants drowning at sea while undertaking hazardous journeys, which she interpreted as stories of social injustice. When Alaoui turned 18, she moved to New York City to study photography at the City University of New York. Alaoui felt that studying in the United States allowed her to become "even more exposed to questions of belonging and identity construction." She returned to Morocco in 2008.
Alaoui believed that photography and art could be used for social activism, and should be used for "reflecting and questioning society". As a result, she chose to focus her work on social and national realities of cultural identity and diversity, migration and displacement. To do this, she used image creation, reports and studio video installations. One of her commonly used techniques was to set up a portable studio in a public place such as a market square and to invite interested passers-by to be photographed. Alaoui stated that her inspiration for this type of portrait photography came from Robert Frank's portrayal of Americans in the post-war era, such as in The Americans (1958). Alaoui often emphasizes her subjects, minimizing the background of some of her portraits.
Her photos were published in The New York Times and Vogue. She also completed assignments for the Spanish TV reality show El Mago. In 2013, she was commissioned by the Danish Refugee Council to create a series of portraits of refugees in Lebanon. The project was called "Natreen" ("We Wait"). In 2013, she created a video installation entitled "Crossings", describing the journeys of Moroccans travelling to Europe. In 2015, she completed a photographic assignment "Everyday Heroes of Syria", in Lebanon, Jordan and Iraq, focusing on Syrians living in refugee settlements. The project was completed for the Danish Refugee Council, the European Commission Humanitarian Aid Office and ActionAid.
Alaoui was hired by UN Women  and Amnesty International to work on a photographic assignment on women's rights in Burkina Faso. On January 16, 2016, during her first week working on the assignment, she was seriously wounded by gunshots while sitting in a parked car with her driver outside the Cappuccino cafe whilst gunmen attacked the Cappucino and the Splendid Hotel. Mahamadi Ouédraogo, the driver, sustained critical injuries and died in the vehicle. Alaoui was quickly taken to a hospital and seemed initially in a stable condition following an operation. She died three days later of a heart attack.

On July 11 is the birthday of

Peter F. Miraglia, American photographer who lives and maintains a studio in Philadelphia.
He studied at the Rochester Institute of Technology, Rochester, N.Y. (with Betty Hahn 1973-1975) and the University Of Rochester, Rochester, N.Y. (B.A. Fine Arts/Photography 1976). He also made a research work in the history of photography (1973-1976) at the International Museum of Photography at the George Eastman House, Rochester, N.Y. He studied with William Jenkins and Robert Sobieszek.  
His photographic work concentrates on psychological portraiture, the narrative of the heart and the mind. 
The complete body of work can be seen as intimate, enigmatic, and emotionally complex, with a suggestion of peoples’ inner lives and personal stories. Through the dramatic use of staging, color, shadow and light the portraits become a kind of psychological theater. 
The artist has traveled extensively around the world. He has a continuing interest and involvement in the field of Psychiatry. 

On July 12 is the birthday of

Motoichi Kumagai (熊谷 元一), Japanese photographer and illustrator of books for children born in Ōchi (会地; now Achi), Shimoina District, Nagano Prefecture in 1909, known for his portrayal of rural and school life.
Kumagai worked from 1930 to 1933 as a teacher. He had his first work for children published in the May 1932 issue of the magazine Kodomo no Kuni. In 1936 he bought a Pearlette camera (a Konishiroku derivative of the Vest Pocket Kodak), with a simple meniscus lens, and started to use this to photograph village life; his first photograph collection was published two years later by Asahi Shinbunsha. In 1939 he went to Tokyo as a government photographer and was later sent three times to Manchukuo; after the war, he returned to teach in his village.
A book of photographs of school life published by Iwanami Shoten in 1955 won a photography prize from Mainichi Shimbun.
Kumagai published books of works for children as well as books of photographs. His photographs are held in the permanent collection of the Tokyo Metropolitan Museum of Photography, and a volume of the series Nihon no Shashinka is dedicated to his work. He received various honours for his work, especially since around 1990. The village of Achi created a gallery, Kumagai Motoichi Shashin Dōgakan, for the permanent exhibition of his work.
He died in 2010, in a nursing home in Tokyo, of natural causes.

On July 13 is the birthday of

Grace Robertson, British photographer born in 1930.
After leaving school she looked after her mother who suffered from rheumatoid arthritis. Robertson's father gave her a second-hand camera in 1949 and the following year she had a photo story about her sister doing her homework published in Picture Post. Over the next few years she had several photo stories published in the magazine including Sheep Shearing in Wales (1951), Tate Gallery (1952), Mother's Day Off (1954) and Childbirth (1955).
Robertson was appointed an OBE in 1999. She was married to the Picture Post photographer Thurston Hopkins (1913-2014).
As well as photojournalism for magazines such as Life Magazine, Robertson worked in advertising. She is the daughter of journalist and broadcaster Fyfe Robertson.

On July 14 is the birthday of

Jim French, American photographer, filmmaker and publisher born in 1932. Under the pseudonym Rip Colt he created Colt Studio.
French left a legacy of homoerotic images in photo sets, magazines, books and calendars that presented his work exclusively and set a new standard in photography of men. Given that he owned the company that produced and distributed his work, it was self-published.
French began drawing and photographing male erotica in the 1960s. His first published book, Man, was issued in 1972. Other books include Another Man, Jim French Men, Quorum, Opus Deorum, Masc., The Art of Jim French and The Art of the Male Nude. Colt magazines began in the early 1970s. By the late 1970s, short films were being issued in 8mm format; they were soon collected on video-cassette format, which were remastered for DVD format in the 1990s. These DVDs remain available. Annual calendars in the Jim French style, some of them including his iconic photographs, continue to be published each year.
French died at home in Palms Springs, California, in 2017.

On July 15 is the birthday of

James H. Karales, American photographer and photo-essayist best known for his work with Look magazine from 1960 to 1971. At Look he covered the Civil Rights Movement throughout its duration, taking many of the movements memorable photographs, including those of the formation of the Student Nonviolent Coordinating Committee (SNCC) and of Dr. Martin Luther King Jr. and his family. Karales's single best known image is the iconic photograph of the Selma to Montgomery march showing people proudly marching along the highway under a cloudy turbulent sky.
Although he initially enrolled in Ohio University with the intention of majoring in electrical engineering, Karales switched his major to photography after watching his roommate in the darkroom. He graduated with a bachelor of fine arts degree in 1955, departing Ohio for New York City. He eventually found work as a darkroom assistant for photo-essay photographer W. Eugene Smith at the Magnum photo agency, initially on a two-week assignment making prints for Smith's Pittsburgh essay. He would go on to work for Smith for two years, making more than 7,000 prints and developing expertise both in the darkroom and as a photo-essayist.
After leaving Magnum, Karales produced his own photo essays, including works showing what life was like for the working citizens of Rendville, Ohio, a former stop on the Underground Railroad and one of the few integrated working communities in the United States. His Rendville photo-essay would draw the attention of Edward Steichen and led to a solo exhibition at Helen Gee's Greenwich Village gallery, Limelight. Karales also drew attention from Look for the Rendville essay, and Look would go on to hire him in 1960 to cover and photograph both the civil rights movement and the war in Vietnam. Karales worked for Look until the magazine closed in 1972; afterwards, he worked as a freelance photographer. Before he met Smith, he also created a photo-essay on the Greek-American community in his hometown of Canton, Ohio.
He died in 2002.

Today, July 16, is the birthday of

Antoni Arissa Asmarats, Spanish printer and photographer born in the San Andrés district of Barcelona
He began photography as an amateur while working in his father's printing press. With 22 years obtained his first prize in the magazine Criterium, in 1924 obtained prize in the Ateneo Obrero of Gijón and the following year he obtained another in the second district and an honor prize in Figueras. He also won international awards and held exhibitions in salons such as the Royal Photographic Society. Nationally, he founded the Agrupació Fotogràfica Saint Victor in his neighborhood of San Andrés.
He participated in the magazine Art de la Llum, which was entitled "Photographic Magazine of Catalonia", and was published in 1933, in the middle of the debate on the Statute of Catalonia, entirely in Catalan, with a Catalan and pictorialist approach. In it Antoni Arissa had a monographic number in 1935.
His photographic work was framed in pictorialism, which was the photographic style then valued in the photographic salons, nevertheless later directed his work toward the new Objectivity and Constructivism. At the end of the Spanish Civil War he practically abandoned photography, mainly because of the impossibility of giving output to his artistic work in these circumstances.
Part of his work is in the National Museum of Art of Catalonia. The Institute of Photographic Studies of Catalonia also has a fund with more than two thousand images, covering the period between the first decade of the twentieth century and the Civil War. The rest of his legacy is preserved in the University of Navarra. His family also conserves work, although after the death of the artist they threw most of them, without being aware of the artistic and historical importance they had.
Arissa died in 1980.

1 comentario:

  1. Unas fotografías espectaculares y muy psicológicas donde siempre ves mucho más de lo que cuentan las imágenes, son una maravilla

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